عطــــــــــــربرنــــــــــــج
عطــــــــــــربرنــــــــــــج

عطــــــــــــربرنــــــــــــج

تجربیات بچه داری برای نومادران(قسمت دوم)

و اینک قسمت دوم تجربیات فسقلی داری...


رفلاکس:

وقتی ماه آخر بارداری بودم،رفته بودم آرایشگاه تا برای عروسی ای که دعوت بودم،سر و صورتم رو درست کنم.یه خانم جوونی تا من رو دید،لبخند زد و بعد از مقدمه چینی گفت:"خیلی مواظب باش وقتی بچه شیر می دی،بچه ت به لبنیات حساسیت نده.بعضی بچه ها حساسن و به پروتیین شیر گاو که مادر می خوره حساسیت نشون می دن.من انقدر پرهیز بودم که عصبی شده بودم و الان هم واقعا توان بچه دوم آوردن رو ندارم."

برای آگاهی از رفلاکس و راههای کنترلش،روی بقیه ش کلیک کنید...

 

 

اون روز من نمی دونستم حساسیت دادن به لبنیات یعنی چی!! ولی وقتی دونه برنج از یک ماهگی کمی شیر رو بالا اورد،خوب معنی رفلاکس رو متوجه شدم!

رفلاکس الان خیلی شایع شده و بیماری چندان جدیدی نیست اما قدیمیها اونقدر که باید در موردش تجربه ندارن و حتی نمی دونن چی هست!دلیلش هم نامشخصه.بعضی از متخصصین می گن به علت دارو خوردن خانمها تو دوران بارداریه،بعضیها می گن سزارین رفلاکس می یاره و خیلیهای دیگه می گن به خاطر آلودگی هواست. این روزا از هر 10 نوزاد،8 تاشون رفلاکس دارن(به خصوص نوزادان پسر) و عمدتا" از 20 روزه گی شروع می شه.البته من از 4 ماهگی و یک ماهگی رو هم شنیدم.

وقتی نوزادتون رفلاکس داره،یعنی اینکه دریچه ای که بین معده و مری قرار می گیره ،شله و محتویات معده تا گلو و دهان می یاد بالا.بعضی از خانواده ها فکر می کنن نوزادشون اضافه شیر رو بر می گردونه.اما این تصور غلطیه.چون نوزادی که سالم باشه باید مثل آدم بالغ عمل کنه.وقتی آدم بالغ بیشتر از حجم معده ش غذا می خوره،بقیه رو بالا نمی یاره! بلکه هضم می کنه...بعضی از دکترهای شوت ملخ هم می گن طبیعیه و خودش خوب می شه که البته با عرض معذرت اون مدرکشون تو سرشون بخوره!! چون به هیچ وجه طبیعی نیست و اگر درمان نشه آلرژی و آسم می یاره و به دستگاه تنفسی بچه آسیب می رسه.


علایم رفلاکس:


کیپی بینی،خر خر کردن،بیرون زدن شیر از دهان ، بیرون زدن شیر از بینی و دهان به طور همزمان،بی قراری در طول روز و بی قراریهای شبانه و اینکه نوزاد نمی تونه درست شیر بخوره و گریه می کنه(مثلا وقتی یه قلپ شیر می خوره،جیغ می زنه و از جا می پره یا سرش رو از سینه مادر برمی گردونه) . تک سرفه در طول روز،قورت دادن آب دهان و پیچیدن بچه به خودش(یعنی بدنش رو حالت کمانی کنه و کمرش رو از زمین بلند می کنه)

همه نه!!! بعضا" نوزادان رفلاکسی سینه مادر رو نمی گیرن و همیشه گرسنه ن و از گرسنگی جیغ می زنن.

بدن گرم و دست و پاهای یخ.عرق کردن سر نوزاد.کلافگی نوزاد وقتی که زیاد لباس بهش می پوشونین.یکبار مدفوع سبز هم نشانه حسایت دادن نوزاد به پروتئین گاوه که برخی اوقات با اسهال یا سینه پهلو اشتباه گرفته می شه. جویدن لثه مثل جویدن آدامس.

اگر نوزادی رفلاکس داشته باشه،حباب تو معده ش زیاده.برای همین اسید معده ش زیاد می شه و زمانیکه خوابه ،می زنه بالا و حلق و انتهای مری ش رو می سوزونه که همراه با درد و بی قراری خیلی زیادیه.این علایم ممکنه با سرماخودگی اشتباه گرفته بشه.چون گلو قرمز می شه و بینی کیپ می شه.

خشکی پوست صورت و آرنج و زانو هم یکی دیگه از علائم رفلاکسه.

مراجعه به یک پزشک متخصص گوارش نوزادان خیلی به درمان این مساله کمک می کنه.چند تا دکتر به من قطره ضد استفراغ دادن که مفت گرون بود و بچه رو بدتر کرد.من 5 تا دکتر بردم هیچ کدوم متوجه نشدن،دونه برنج درگیرشه.تازه بچه من رفلاکس خیلی خیلی خفیف داشت اما واقعا تو اون دو هفته ای که درگیر دکترهای مختلف بودیم،اذیت شد.

یک دوست خیلی عزیز به من شماره یک دکتر متخصص عالی رو داد که با یک نسخه همه چیز رو در عرض یک هفته درست کرد.دکتری بود که تمام علایم رو مو به مو شرح داد و خیلی خوب راهنماییمون کرد.


نکته 1:

بعضی از شیرخواران رفلاکس پنهان دارن.یعنی بالا نمی یارن فقط محتویات معده تا مری و گلو بالا می یاد و بعد دوباره برمی گرده پایین . فقط خس خس سینه دارن که باز با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شه.باید مادر مدام نوزاد 20 روزه رو چک کنه.اگر می بینید آب دهانش رو تند و تند قورت می ده و مدتی بعد از شیر خوردن حالت خفه گی (مثل اینکه چیزی تو گلوش پریده) داره و نفسش می گیره،رفلاکس پنهانه.

این نوع رفلاکس چون پنهانه جدی گرفته نمی شه و رفته رفته تمام ریه بچه رو داغون می کنه.بهتره نوزادهاتون رو از یک ماهگی به بعد برای چک کردن رفلاکس پیش یه متخصص خیلی خوب ببرید .متخصصهای گوارش اطفال اکثرا" دستگاه سنجش رفلاکس دارن و خیلی سریع می تونن درجه اسید معده نوزاد رو بهتون بگن و اینکه نوزاد رفلاکس خفیف و قابل درمان داره یا شدید و اینکه طول درمانش چند ماه خواهد بود.


نکته 2:

این رو هم بدونید که رفلاکس چه خفیف و چه شدید باید کنترل بشه،وگرنه موجب آلرژی و آسم تو بچه ها می شه.اونوقته که تو دوران دو-سه سالگی بچه تا یه باد می خوره بلافاصله مریض می شه و می ریزه تو ریه ش و سرفه های وحشتناک می یاد سراغش.بعد،مادر و پدر مدام باید تو مطب این دکتر و اون دکتر باشن.

مثال:

پسر یکی از آشناهای ما الان 7 سالشه و پیش دبستانی میره،با اینکه خانواده حساسی بودن اما متوجه رفلاکس پنهان بچه تو دوران شیرخوارگی نشدن و الان پسرشون شبها اونقدر تو خواب سرفه می کنه که نفسش بند می یاد،مدام آلرژی داره و مدام ریه ش درگیره.با اینکه لوزه ش رو هم دو سال پیش عمل کرده،باز هم گوش میانیش چرک می کنه و در طول فصل سرما خیلی اذیت می شه.


کارهایی که باید انجام بدیم تا نوزاد مراحل درمان رو راحتتر طی کنه:


زیاد بهش لباس نپوشونین.

یه سرهمی سبک تو اتاق گرم کافیه(توصیه دکتره).

کلاه که اصلا!! چون سر بچه باید تو خونه باد بخوره.

پتو روش نندازین چون کلافه می شه و از خواب می پره و بی قراری می کنه.یه لحاف سبک که گرم نگهش داره کافیه.

هرچقدر هم هوا سرد باشه،باید روی یه سطح سفت و تقریبا خنک تو یه اتاق گرم بخوابونیدش تا اذیت نشه.

حتما موقع خواب باید بچه رو زاویه 45 درجه قرار بدید که محتویات معده ش تو خواب بالا نیاد و بیدارش نکنه.

می تونید دو تا بالش بزرگ و بلند رو به هم بچسبونید و سرش رو وسط دو تا بالش بگذارید که فرو بره و سر نخوره بیاد پایین.در ضمن گذاشتن یه بالش کوچک زیر باس*نش از لیز خوردنش جلوگیری می کنه و مثل کریر محکم بالا نگهش می داره.

اون معجون عرق نعناع که شرحش رو تو پست قبل دادم، هم به رفع نفخش خیلی کمک می کنه.

شیرخشک ای.آر(A.R ) خیلی به درمان و کنترل رفلاکس کمک می کنه و دل دردهای نوزاد رو کاهش می ده و از بی قراریهاش کم می کنه.

اگر به خاطر رفلاکس فرزندتون تو پرهیز از پروتئین گاو هستید،حتی یک قاشق هم لبنیات و یا گوشت گاو نخورید.چون خوردن همانا و به هم ریختن بچه همان!

انتخاب یک دکتر متخصص خوب هم تو روند بهبود تاثیرگذاره...


خواهشا رفلاکس رو جدی بگیرید و بچه رو فقط  پیش یک دکتر نبرید.این مساله اگه درمان نشه تا مدتها معده،ریه و گوارش بچه رو درگیر می کنه و درست بشو نیست و یه خانواده رو به هم می ریزه.چون بچه رو به شدت عصبی و ناآروم می کنه و تا تحت درمان قرار نگیره،می شه یک معضل همیشگی.

اینم از مقوله رفلاکس که خیلی خیلی مهم بود.

تو این سایت و اینجا و اینجا هم دکتر جانمان در مورد تشخیص و علائمش توضیح داده...مفصل!اینجا هم در مورد عوارض رفلاکس توضیح داده.و در اینجا و اینجا در مورد کنترل کردنش خیلی خوب توضیح داده.بخونید تا در مورد این بیماری آگاهی کامل پیدا کنید...

روز خوش!

نظرات 23 + ارسال نظر
غزل شنبه 10 اسفند 1392 ساعت 10:36

امین خداروشکر رفلاکس نداشتتتتت

خدارو شکر...چیز مزخرف و خطرناکیه!

بانو-دل مى نوازد شنبه 10 اسفند 1392 ساعت 10:40

بهار هم خیلى رفلکس داره ... ( بچه خواهرم )

بانو جونم تا الان باید کنترل شده باشه که!
باید داروهای خاص مصرف کنه! چون تا 6 ماهگی هست و بعد از بین می ره...
شیرخشک خاص مصرف می کنه؟دکتر اسید معده ش رو اندازه گرفته؟

دختر معمولی شنبه 10 اسفند 1392 ساعت 11:04 http://bigane65.blogfa.com

سلام
من یه خواننده خاموشم
منم رمز می خوام........

رمزی نیست عزیزم...
رو بقیه ش کلیک کن!

فلفل بانو شنبه 10 اسفند 1392 ساعت 11:34

عزیزممنون از لطفت نسبت به من
خدا رو شکر که این دوره رو پشت سر گذاشتیم و تموم شد و خدا ر هزار مرتبه شکر که فهمیدیم
الان پسر جاری سومی پسر خوشگلش که رفلاکس داشته متوجه نشدن یه کله که دادن طفل معصوم خورده و الان کلاس دوم خیلی چاقه بماند ! همشم مریضه!

طفلکی...چاقی که دیگه خیلی بدتره...

آی ناز شنبه 10 اسفند 1392 ساعت 11:36

بسر من چهل بنج روزه است. مدام در حال شیر خوردنه. روزا ی ربع نهایت ی ساعت میخابه.سینه ش صدا داره.تک سرفه داره.تازگیا شیر بالا میاره.تو گهواره نخابید. رو زمین بهتر میخابه.ولی من شهرستان متخصص گوارش خوب از کجا بیابم؟ممنون. دنبال مداواش میرم امروز

وای.. بدو...عزیزم...تو نی نی سایت عضو شو تاپیک بزن اسم شهرت رو بگو! بهت دکتر خوب معرفی می کنن!
شربتهای خاص باید بهش بدی...کولیک اید هم باید بدی تا رفلاکسش کنترل شه!

اکرم شنبه 10 اسفند 1392 ساعت 14:05

عزیزم ممنون بخاطر راهنماییت. خیلی عالی بود

خواهش می کنم.

یک دختر معمولی یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 10:02

بقیه مطالبا (پستا) که رمزی هست....

قبلا رمزی نبود اما بنا به دلایالی ارشیو رمزی می شه از این به بعد.

مامان نجمه یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 16:44 http://niniema.mihanblog.com

سلامگلم.من پسرمو دکتر بردم گفت مهم نیس.هی یاد بارداریم میفتادم که بالا میوردم و حس سوزش و حس بدش.هی میگفتم بچمم ممکنه همینطوری باشه ها اما دکتر گفت مهم نیس.خوب شد گفتی تو.هرچند چها ماهش شد دیگه بچم.قشنگ نشونه هارم کمابیش داره.خیلی لطف کردی.حالا دکتر ببرمش یا شربتایی که گفتی و بدم بهش؟
کاش زودتر نوشته بودی اینارو

الهییییییی....الان خونه نیستم عزیزم.برم خونه شماره دکتر رو برات می فرسام.تو وبت نمی تونم نظر بزارم با تبلت. بی تجویز دکتر هیچی بهش نده.سریع برسونش دکتر .ایشالا زود خوب می شه.حتی یه لحظه هم صبر نکن.

[ بدون نام ] یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 17:55 http://www.koodak-61.persianblog.com

سلام عزیزم میشه لطفا شماره دکتر رو به من هم بدی؟من ایمیلم فعلا در دسترس نیست.خواهش میکنم برام تو وبلاگم کامنت بزارین.ممنون از محبتت.و اینهمه توصیه های مفیدت.

عزیزم فعلا نمی تونم.به محض اینکه رسیدم خونه.حتما.

آتی یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 18:03

دختری منم رفلاکس داشت جوری که همش دستمال دستمون بود لز بس بالا میورد رانیتیدین خارجی و موتیلیوم خوب بود براش، اما از وقتی نشستن یاد گرفت و غذا خور شد یعنی حدود هشت ماهگی رفلاکسش کاملا خوب شد

آره عزیزم تازه زودتر هم خوب می شه.دختر من الان کاملا خوب شده و به غذا افتاده.زود به دادش رسیدم.دکتر گفت اگه زود رفلاکس کنترل بشه سر 4 ماهگی تمومه که برای من همینطورم شد خداروشکر.باید کنترل بشه تا عوارضی مثل آسم نداشته باشه.

مامان نجمه یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 19:57 http://http:/

ممنون عزیزم.

فرستادم.

شمع خاموش یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 20:53 http://siyahooosepid.persianblog.ir/

سلام عزیزم ممنون از راهنمائیت اگر برات ممکنه تلفن و آدرس دکتر گل دخترت رو بهم بدی ممنون میشم همین دکتر سنجش رفلاکس رو هم انجام میده؟ راستی رانیتیدین و مولتی لیوم رو خارجی گرفتی؟ این دو تا برای رفلاکس هست و کولیک اید برای نفخ؟هم کولیک اید هم پدی لاکت رو با هم مصرف می کردی دایمتیکن چطور استفاده کردی اثری داشته ؟ ممنون میشم اگر وقت داشتی جواب سوالامو بدی گلم

عزیزم این داروها ایرانی ندارن!بله همه متخصصهای گوارش اطفال این دستکاه رو دارن.یکیش باید مصرف بشه!یا کولیک اید یا پدی لاکت!
من فقط از این دو تا استفاده کردم و بسیار راضی بودم.

خانومه خونه دوشنبه 12 اسفند 1392 ساعت 22:36 http://ladyhome1.persianblog.ir

مبارک باشه دخملی ما چه زود صاحب مروارید شده

آره...خودمم خیلی تعجب کردم...

نیلوفر سه‌شنبه 13 اسفند 1392 ساعت 02:06 http://www.niloufar700.persianblog.ir

وای ممو داشتم میخوندم قلبم تند تند میزد.. هی میگفتم یعنی دندونونه به؟
مبارکککک باشه خیلی زیاد. طفلی دونه برنج ناز نازی چه دردی کشیده
کاش رها هم دندونش در بیاد
طفلی 1 ماهه داره درد میکه و خبری نیست.

البته دونه برنج هم از یه ماه پیش خارش شدید داشت اما زیاد درد نداشت...فکر نمی کردم به این زودی در بیاد!!
در می یاد نیلو جان...نگرانی نداره...

لیلی سه‌شنبه 13 اسفند 1392 ساعت 06:36 http://leily.blogsky.com

سلام.مرسی که به اشتراک میزارید.منم ماه آخرم لطف می کنید آدرس وتلفن دکتررو به منم بدین؟دعاتون می کنم

ایمیلت همینه؟؟یه کم طول می کشه عزیزم...اما می فرستم برات.

غزل سه‌شنبه 13 اسفند 1392 ساعت 09:41

مبارکه عزیزم خیلی لذت بخشه
راستی خصوصیه من اومده

ممنون گلم...آره اومد!! برات نوشتم که!! نیومد؟؟

غزل سه‌شنبه 13 اسفند 1392 ساعت 10:23

ممنونممممممممممم عزیزم نیومده بود تنک یوووووووووووووو

ترلان سه‌شنبه 13 اسفند 1392 ساعت 10:38 http://tarlancafe.persianblog.ir

اولاْ دندون در آوردن دونه برنج رو خیلی بهت تبریک میگم. خیلی دوران سختیه ولی وقتی اون مرواریدای خوشگل رو می بینی که زده بیرون سختیش یادت میره. پسر منم الان تقریباْ ۲ ماهی میشه که دندونای پایینش در اومده ولی برای دندونای بالاییش که سفت شده ولی هنوز در نیومده داستانی داریم!!! بچه ها خیلی اذیت میشن.
من منظورت رو از رفلاکس متوجه نشدم!!! رفلاکس یعنی برگشتن شیر از معده به حلق یا کلاْ همه این داستانا مال حساسیت به پروتین گاوه؟؟؟!!
یه سری از این علایم رو پسر من هم داشت ولی بالا نمی آورد! میخوام بدونم یعنی اون هم رفلاکس داشته؟ و اگه داشته الان تو ۸ ماهگی من چکار می تونم براش بکنم؟؟!

مرسی دوستم...البته من سر این یکی زیاد اذیت نشدم!چون فقط یه شب بی قراری کرد اونم گریه نه!آواز می خوند برای خودش!!غرغر می کرد...
عزیزم اگه علائم رو مخصوصا خس خس سینه و کیپی بینی(بدون سرماخوردگی) و بی قراری روزانه بدون دلیل رو داشت ممکنه رفلاکس پنهان بوده باشه.آره وقتی بچه به پروتئین گاو (چون سرده) یا هرچیز سرد دیگه حساسیت می ده سردیش می کنه و حباب تو معده ش زیاد می شه...اسید معده زیاد می شه...یعنی مثلا اگر باید 1 باشه،می شه 3 می شه 4،بعد محتویات معده اسیدی می شن و بالا می یان و حلق و مری رو می سوزونن!یا برخی اوقات می ریزه تو ریه که باعث آسم می شه.دوره ویار بارداری دقیقا بعضی خانوما اینطوری می شن.آخه باید ببریش دکتر.ولی می تونی اون کارهایی رو که گفتم بکنی تا ببینی علائم رفع می شه یا نه.تو این سایته هم می تونه از دکتراش سوال کنی.سریع جواب می دن.مقاله های دکتر مقدادی رو هم بخون برای علائم رفلاکس تو سنین بالاتر از 6 ماهه.

افسون چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 09:46

ویدا چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 13:00

الهی من قربون اون دونه برنج برم که همه کاراشو زود زود داره انجام میده که زودتر بزرگ شه
بیاد عروس خودم شه
قربونش برم با اون لپای نرمش
یه بوس محکم از طرف من بکن از اون لپای فندقیش

عروس شما کلا عجله داره شدید!!
قربونت برم دوستم...

خانومه خونه چهارشنبه 14 اسفند 1392 ساعت 18:28 http://ladyhome1.persianblog.ir/

کلی تعجب کردم که عروسکمون 5 ماهش شده...چقدر زود روزای برای بقیه می گذره ...نه ؟

آره...می بینی؟داره می ره تو 6 ماه!!

eli پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 17:47

Azizam man ie khanandeie khamooshe tanbalam fek konam bad az in ham khamooshe bemoonam faghat mikhastam azat babate oon poste reflaks tashakor konam koli az bavaraie eshtebahe mano avaz kard

خواهش می کنم...خدارو شکر...

الی جمعه 16 اسفند 1392 ساعت 15:49

خیلی لذت داره خوندن عاشقانه هایت بی شک نی نی هم بعدها دوست داره چون هر چه که از این روزها بنویسی کمه چون که همانطور که گفتین کانهو برق می گذرد.کیف کردم وقتی دیدم امروز برخلاف روزها ساعت 3 عصر وبلاگ با یه مطلب با ارزش دیگه اپ شد.خیلی ممنونم ازت ممو جون امیدوارم همیشه قلمت سبز و پر رنگ بماند.
روزهای شیرین و سبزتان جاودان دوست گل من.

خواهش می کنم الی جان...ممنون از این همه لطف و مهربونی...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.